7 geniala sätt att slippa jetlag

Hur föreställer du dig att du kommer att känna dig under nästa semester? Pigg? Upprymd? Det är lätt att glömma vilket gissel det är med jetlag när man åker på långresa!

Den här tidsrelaterade störningen uppstår när kroppen måste ställa in sig på en ny dygnsrytm. Symptomen på jetlag är värst för dem som reser österut, eftersom kroppen då måste anpassa sig till en tidszon med en kortare dag och färre soltimmar. Om du planerar en långväga flygresa österut är det dessvärre troligt att du kommer att drabbas.

Men oroa dig inte! Här kan du läsa om våra sju bästa sätt för att undvika jetlag – från konventionella tips till något mer ovanliga förslag.

Foto: amriphoto.com / iStock

Ställ om din dygnsrytm på hemmaplan

Kampen mot jetlag börjar långt innan du kliver ombort på flyget. Försök att ställa om din inre väckarklocka veckorna innan du reser, så är du anpassad efter destinationens tidsmönster när du kommer fram. Om du flyger västerut ska du gå och lägga dig tidigt och gå upp tidigt – flyger du österut gäller du det motsatta. Förbered dig på den nya tidszonen i åtminstone några dagar innan du reser, så känns förändringen inte lika brutal och du slipper du de värsta symptomen.

Tämj ditt kostintag

En undersökning från Harvard Medical visade 2008 att den som fastar cirka 16 timmar före långresan – och sedan äter mat vid ankomst – har mycket lättare att anpassa sig till den nya tidszonen.

Normalt sett styrs vi ju av en ljusbaserad dygnsrytm, men troligtvis har vi även en kostrelaterad inre klocka som kan hjälpa kroppen med omställningen. Även om det låter lite extremt att fasta kan det vara en bra teknik för människor som ofta flyger långt bort och brukar tillbringa flera veckor åt att anpassa sig efter nya tidszoner.

Tänk efter innan du tar sömntabletter

Många säljer in sömntabletter som ett sätt att undvika jetlag, men du ska alltid vara försiktig med dessa läkemedel.

Undersökningar från Cochrane Collaboration visar att om du tar melatonin (hormonen som hjälper till att reglera din sömn) kan du minska eller till och med slippa jetlag, eftersom de hjälpa dig att justera din dygnsrytm.

Det är emellertid inte riskfritt för alla, du kan drabbas av biverkningar som huvudvärk och dåsighet. Så använd aldrig sömntabletter utan att först prata med din doktor.

Flera koppar kaffe

Foto: efetova / iStock

Undvik alkohol och koffein

Att sänka några öl innan du kliver på planet kan kännas som en jättebra idé, men alkohol gör dig groggy och uttorkad, vilket förvärrar jetlaggen.

På samma sätt kommer drycker med koffein att störa din dygnsrytm ytterligare. Välj vatten istället för kaffe och alkohol – du kan ta igen det genom att dricka en extra paraplydrink när du kommer fram!

Välj sittplats med omsorg

Det må vara lite för dyrt att resa i business class eller första klass, men du kan ändå tänka till lite när du väljer sittplats. Försök att resa med så lite bagage som möjligt i bagageutrymmet framför dig, så att du kan sträcka ut benen. Oftast är det lättast att sova om du får en fönsterplats. Undvik planets bakre del där eventuell turbulens ofta känns kraftigare.

Använd dig av dagsljuset

Vår dygnsrytm bestäms av dagsljuset och därför är naturligt ljus viktigt för att du ska anpassa dig till din nya rutin. Även om det känns lockande att gömma sig under hotelltäcket när du kommer fram är det klokt att tvinga sig ut på promenad en stund. Det kommer att hjälpa dig att slippa vissa symptom – och samtidigt får du utforska en ny och spännande plats.

Jetlag-glasögon

Det finns särskilda glasögon som är ett hippt och nytt sätt att bekämpa jetlag. De säger sig kunna bota jetlaggen genom att återställa din cirkadianska rytm. Genom att glasögonen pulserar svagt grönt LED-ljus ögonen på dig, ska du känna dig mer alert. Tanken är att det lurar hjärnan och justerar din dygnsrytm.

0
0

0 Kommentarer

Lämna svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*