Kortresor, fler flyglinjer och solpaneler: hur två schweiziska ingenjörer vill förändra transportvärlden

De har liknats vid bröderna Wright, de två unga amerikanerna som uppfann flygplanet 1903, men än så länge försöker Bertrand Piccard och André Borschberg undvika sådana högtravande jämförelser.

Solar Impulse lands in Hawaii

Det båda schweiziska forskarna ligger bakom de två första kommersiellt tillgängliga solenergidrivna flygplanen, och flyger världen runt med sin senaste skapelse för att visa upp hur effektiva solceller kan vara. Efter några månader på marken är nu Solar Impulse 2 redo att lyfta igen, och än en gång drivs motorerna av solceller.

Inget miljöförstörande bränsle behövs, så den här formen av transporter kan förändra luftfartens historia och snart även sättet som vanliga turister reser på.

”Före det här planet, som vi just nu reser runt världen med, arbetade vi med Solar Impulse 1, som hade ett helt nytt aerodynamiskt system. Vi tror att den här förbättrade flygtekniken även kommer att förändra sättet att tillverka landgående fordon på”, förklarar Bertrand.

I teorin kan Solar Impulse redan i dag flyga hur långt som helst på solenergi, en otrolig utveckling som i framtiden kan komma att bryta flygbolagens beroende av oljebolagen, vilket kommer att leda till fallande priser för konsumenterna samtidigt som det är så mycket bättre för miljön.

”Vi vill inte göra om luftfarten helt och hållet, men vi hoppas att folk ska förstå hur viktigt det är med ren energi inom transportsektorn. Om tekniken i våra flygplan börjar användas allmänt i hela sektorn kan användningen av fossila bränslen minska betydligt. Företag i den här branschen är redan medvetna om att de inte kan fortsätta att förlita sig på bensin”, säger mannen bakom projektet med övertygelse.

Och han hyser inga som helst tvivel om att ren energi är ett måste för framtidens transporter.

”Det kommer att ta tid, men det här är definitivt nästa steg. Framtidens flygplan kommer att vara lättare och mindre och vara utrustade med elbatterier och solceller”. Utan några problem med föroreningar kommer vi, enligt André Borschberg, att få se fler flyglinjer, fler resor på kortare sträckor och fler direktflyg. Den första förändringen som vi kommer att se, enligt honom, är ultralätta privatplan, som sedan kommer att följas av större flygplan för vanliga resenärer.

aereo

Än så länge har Solar Impulse-planet små kabiner – lika stora som i en fyrsitsig bil. Men för nästa projekt vill de schweiziska ingenjörerna göra kabinen större och minska vingbredden så att planet kan lyfta från de flesta flygplatser. ”Utmaningen i dag är inte längre att upptäcka nya kontinenter och utforska jorden. Vi måste tänka på våra livsförhållanden, och det omfattar även vår energianvändning. Vi måste tänka nytt och ändra våra invanda tankesätt, precis som vi försöker göra med våra flygplan”, avslutar Bertrand.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *