National Mall – ditt gym i Washington D.C.

Text och foto: Jeremy Foster

Väcker ordet ”träning” tankar om löpband, stationära cyklar, oföränderlig utsikt och eländig själsdödande tristess? Då vill jag mena att du sysslar med fel aktiviteter! Att hålla sig i form är bara tråkigt om du gör tråkiga saker – och om du älskar din stad men sällan utforskar den tycker jag att du sysselsätter dig med fel saker.

Jag bestämde mig för att sätta tanken på prov genom att beta av en åtta kilometer lång löprunda i Washington D.C. Frågan jag ställde mig var, kunde jag till exempel förbättra min hälsa i parken National Mall?

Beväpnad med Fitbit Alta kring handleden begav jag mig tillsammans med min gymkompis raka vägen hit. Vi planerade inte bara att se landets finaste historiska monument utan även få upp pulsen och låta hjärtat jobba lite.

Capitol Building i Washington DC

Capitol Building i Washington DC. Foto: Jeremy Foster

Utgångspunkt: Constitution Avenue

Vi tog avstamp på Constitution Avenue, 17th Street NW, i närheten av de klassiska byggnader som omger parken. Vill du också se USA ur ett bredare perspektiv? Här hittar du bland annat OAS, som 1889 skapade en union med internationella amerikanska republiker. De växte samman och omfattade snart landets 35 självständiga stater. Det står byggnaden för fred, säkerhet och befästandet av demokratin.

Dessutom är det en stark symbol för Washington D.C. – alltså finns ingen bättre plats att börja vår rundtur.

Härifrån styr vi stegen österut, mot Lincoln Memorial som ligger på andra sidan parken. Att gå rakt över The Mall är ordentlig träning i sig. Det är ungefär tre kilometer från trappstegen vid Kapitolium till Lincoln Memorial. Om du joggar dit och tillbaka sju gånger har du just sprungit ett maratonlopp! Det här är kanske årets bästa idé – vi kan döpa tävlingen till ”Delirium vid Kapitolium”.

Depåstopp 2: National Academy of Sciences

Vi strövade ner för Constitution Avenue, förbi den respektingivande byggnaden Federal Reserve, som just nu är avspärrad för allmänheten. Sedan gick vi till Albert Einstein Memorial, som står framför vetenskapsakademin. Det är en trevlig sevärdhet. Du får nämligen se världens mest berömda fysiker halvsitta på ett trappsteg, lite som om han nyss halkat på ett bananskal.

Medan Albert ser något yr ut sjuder området av aktivitet. I den lilla parken är det många som joggar, och det finns flera låga bänkar där du kan göra armhävningar, plankan, eller träna triceps. Till höger om ingången till utrikesdepartementet såg vi en liten grupp demonstranter som kämpade för mänskliga rättigheter i Kongo-Kinshasa. Varje dag arrangeras manifestationer någonstans i staden.

(En utmaning för dig som gillar att jogga i Washington D.C. – spring till du hittar dagens massmöte!)

Lincoln Memorial på National Mall i Washington DC

Lincoln Memorial. Foto: Jeremy Foster

Depåstopp 3: Lincoln Memorial, National Mall

Från utrikesdepartementet fortsätter vi bort mot Lincoln Memorial. Det är 57 trappsteg upp till landsfader Abraham, och det är en skröna att de representerar de år han levde. Han var nämligen bara 56 år när han dog.

Hur som haver, trapplöpning är ett bra sätt att få upp pulsen, och det är förvånansvärt kämpigt. Se till att ha en vattenflaska till hands. När du når toppen får du inte glömma att läsa Gettysburgtalet:

”För åttiosju är sedan frambragte vara förfäder på denna kontinent en ny nation, avlad i frihet samt invigd till den sats, att alla människor skapas jämlika.”

(Hörde du det? Du är jämbördig med Usain Bolt, så det finns absolut inga ursäkter för dig som slöar. Ta minst en vända till i trapporna, upp och ner, sen har du tillåtelse att kollapsa vid Liberty i tio minuter.)

Det här området är alltid fullt av folk, så håll undan för de turister som har ett annat tempo medan du flämtar upp för trappan. Själv kopplade jag av en stund på den plats där Martin Luther King höll sitt berömda tal ”I have a dream”. Eftersom talet är 17 minuter långt passar det perfekt att ta en kort paus och lyssna på det. Du kan ladda ner en mp3-fil av talet här.

Korean War Memorial. Foto: Jeremy Foster

Depåstopp 4: Korean War Memorial

När du kommer ner för trapporna intill Lincolnmonumentet finns flera sevärdheter att välja mellan. Till vänster står det något skrämmande Vietnam Veterans Memorial. Går du rakt fram hamnar du vid dammen Reflecting Pool, där ungefär en miljard politiska dramer har spelas in. Till höger ligger mäktiga Korean War Memorial. Idag valde vi att springa åt höger och fick genast något viktigt att tänka på. Minnesmonumentet representerar 38 soldater som stupade under Koreakriget. Det är en stark påminnelse om att den amerikanska friheten har ett högt pris, och att så alltid kommer att vara fallet.

I närheten finns ytterligare ett krigsmonument som tillägnas alla invånare i Washington D.C. som tjänstgjorde under första världskriget. I närheten ligger Washington Park Police Department. Jag gillar att se polisen på deras otroliga hästar och stannar gärna och klappar dem (hästarna, alltså) när jag har vägarna förbi.

Depåstopp 5: Martin Luther King till Franklin D Roosevelt

Från minnesmärket efter första världskriget går det snabbt att springa till övergångsstället på Independence Avenue, så kommer du fram till Martin Luther King, Jr. Memorial. Lyssnade du på hans tal från 1963? Här kan du visa din aktning.

Vid vattenmagasinet Tidal Basin är utsikten över Jeffersonmonumentet underbar. På väg ut är det värt att välja den stenlagda stigen som omger vattnet. Även om du måste hålla dig undan de lågt växande grenarna är detta ett härligt sätt att ta sig runt bland alla minnesmärken. Men du kommer inte att vara den enda som motionerar här. Håll dig undan lite så ska det gå bra utan frontalkrockar.

Till höger om monumentet över Martin Luther King hittar du FDR Memorial, min personliga favorit. Det är vackert att komma hit året om och se hyllningen till Franklin D Roosevelts ledarskap.

Depåstopp 6: WWII Memorial

Idag väljer vi att göra en 180-graderssväng vid Franklin D Roosevelt, springa tillbaka förbi Martin Luther King, så passerar vi World War II Memorial på andra sidan den avlånga dammen. Här finns ett besökscenter med bänkar där du åter kan göra armhävningar, plankan eller annan träning.

Ytterligare ett alternativ är att följa Tidal Basin längs kanten mot Jefferson Memorial. Om du planerar ditt besök vid rätt åtstid kommer körsbärsträden att vara i blom. Då hålls även en trevlig festival.

Vy över National Mall och Washington Monument sett från Lincoln Memorial.

Washington Monument sett från Lincoln Memorial. Foto: Jeremy Foster

Depåstopp 7: Washington Monument, National Mall

Från minnesmärket efter andra världskriget är det många träningsinriktade besökare som beger sig österut, mot Washington Monument. Avståndet härifrån till Kapitolium är 1,8 kilometer, vilket gör det perfekt för löpare. Det är många invånare som vid lunchtid njuter av solen längs de breda stenvägarna i den här delen av National Mall.

Vita huset i Washington DC

Vita huset. Foto: Jeremy Foster

Depåstopp 8: Vita huset

Spring förbi monumentet och ta vänster på 15th Street vid National Museum of African American History, på väg mot Vita huset. 15th Street NW är en gradvis sluttande backe, vilket är perfekt för dig som vill få upp pulsen.

Depåstopp 9: US Treasury Department

Vanligtvis springer du längs Pennsylvania Avenue på gräsmattan framför Vita huset, men just nu är det avspärrat inför den kommande invigningen. Vi väljer istället 15th Street fram till finansdepartementet, US Treasury Department. Här kommer ett improviserat fitnesstips! Vid den smala avsatsen längs kvarteret passar det utmärkt att göra några fler övningar.

Depåstopp 10: The Ellipse

När vi börjar att springa hemåt är den den cirkelformade parken Ellipse, bakom Vita husets södra trädgård, mest noterbar. Om du har tur kan du få se presidenten flyga in och ut ur Vita huset via sin helikopterplatta. Här hittar du även Zero Milestone. Zero Milestone, landets första milstolpe, varifrån alla vägavstånd i USA ska mätas. Alltså är det punkten där hela landet börjar. Om du kommer hit i December får du se den nationella julgranen som alltid ser välkomnande ut, särskilt på kvällstid.

Det där var väl inte så svårt?

Grattis!  Du har just avverkat åtta kilometer, men jag slår vad om att det inte kändes som så långt. Dessutom har du sett några av USAs viktigaste monument.

Löprundor i National Mall är trevliga året runt. Jag rekommenderar att du som har möjlighet kommer hit varje månad. På så sätt får du se hur stämningen förändras under de olika årstiderna. Finast är det nog när körsbärsträden blommar om våren. Det går utmärkt att utforska området i din egen takt, så om din kondition inte är på topp är det okej. I den här stadsdelen finns alltid någonting att utforska.

Var du än befinner dig utmanar jag dig att anamma min träningsfilosofi. Så snöra på dig löparskorna och återupptäck ditt närområde – så snabbt du kan.

Gymmet (även kallat ”parken”) väntar. Kämpa på.

0 Kommentarer

Lämna svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*