Rumsservice från en robot: högteknologi i hotellbranschen

Inget mer köande vid receptionen för att checka in, ingen mer väntan på att middagen ska levereras upp på rummet! Hotellbranschen håller på att bli allt mer tekniskt avancerad, och med de innovationer som presenteras av branschexperter i dag lär hotellgästernas upplevelse snart komma att förändras för alltid.

Inom några år kan det bli möjligt att checka in på hotell, eller be om en extra kudde i receptionen, utan att ha kontakt med en levande person. Vissa hotell i USA har redan börjat testa ny teknik för att göra livet enklare för sina gäster. Ett exempel är ett hotell i kaliforniska Santa Clara, där rumsservicen sköts av en robot.

”Den används framför allt för att leverera handdukar, tandkräm och snacks till gästerna på rummen”, förklarar Steve Cousins, som är chef för Savioke, ett företag som tillverkar rumsservicerobotar. ”Hotellpersonalen lägger det som gästen beställt i robotens förvaringsutrymme och knappar in rumsnumret för det rum som beställningen ska till. Tack vare det inbyggda GPS-systemet kan roboten ta hissen och undvika alla eventuella hinder och personer som den träffar på längs vägen.”

Den är utrustad med flera kameror och en memorerad karta över hotellet så att receptionisterna kan styra den. När roboten utfört sin leverans återvänder den till sin plats för återuppladdning, och för att vänta på nästa uppdrag.

Än så länge kan de här en meter höga och 45 kilo tunga robotarna inte tala. De är däremot programmerade för att ge ifrån sig ett litet bekräftelsepip när de har utfört ett uppdrag.

De hotell som hittills varit i kontakt med Savioke uppger att de inte har någon som helst avsikt att ersätta personalen med robotar. De ser de här nya medhjälparna som en snabb och användbar uppfinning som ger gästerna bättre service. ”Alla hotell som har köpt en robot har gett den ett eget namn. Efter den första fascinationen över att se den glida runt i lobbyn och längs korridorerna brukar gäster och personal vänja sig utan några som helst problem”, säger Steve.

Kod istället för nyckel?

robot_savioke_(1)

Än så länge utför robotarna endast mekaniska uppgifter, men förr eller senare kommer det kanske att vara en robot som står i hotelldörren och hälsar oss välkomna. Innan det blir verklighet kan dock hela proceduren med incheckning i receptionen komma att förändras. Många hotell experimenterar i dag med mycket mer än bara digitala nycklar; nu kan gästerna få tillgång till sina rum via sina smarta mobiler.

Ett dygn före ankomstdatum, efter att ha checkat in på nätet, får gästerna en kod till telefonen. När de sedan anländer till sitt rum håller de helt enkelt upp telefonen mot handtaget, som då öppnas med hjälp av Bluetooth-teknik.

Det sparar tid om du har bråttom och bara vill gå direkt upp på rummet och ta det lugnt efter en hård dags arbete. Med det gamla systemet fanns det alltid stor risk att gästerna skulle tappa bort nyckeln. Med det här nyckellösa systemet behöver de bara hålla koll på mobilen, något som de flesta är vana att göra i dag ändå. Och om batteriet skulle ta slut i mobilen kan du alltid be hotellroboten att hämta en laddare till dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *