Tips till dig som är flygrädd

flight
Foto: Joseph De Palma via Flickr

Känner du dig träffad av titeln? Vi kan lova dig, du är inte ensam om att vara flygrädd. För vissa tar det emot redan när de sitter framför dataskärmen och klickar ”bekräfta”, medan det för andra inte börjar kännas förrän de sitter där på flyget. Vissa vill inte erkänna det, andra skriker efter hjälp. Nedan följer några enkla tips som du kan ta till när du ska flyga för att det ska kännas lite bättre, och du ska kunna andas lite långsammare.

Statistik

Om du ligger sömnlös i flera nätter innan så kan du tänka på statistiken, risken för att något ska drabba dig och det flyget du sitter på är i princip obefintlig. Tänk på hur många flyg som kommer och går från din närmaste flygplats varje dag, tänk sedan på hur många flygplatser det finns i världen och hur många fler flyg som anländer och ankommer till dessa. Det är lätt att glömma hur många flygplan som befinner sig i luften varje dag, siffran ligger på minimum 100,000, multiplicera med 365 för att få det årliga antalet flygresor. Antalet olyckor är en otroligt liten summa om man jämför.

Media

Man blir lätt uppskrämd när man läser om flygolyckor eller ser inslag på nyheterna. Men kom återigen ihåg att antalet gånger detta händer är otroligt litet, det verkar större då media lägger så energi och tid på det, men tänk på de plan som flyger varje dag utan att krascha. Om du är flygrädd så kan det vara värt att skippa den där artikeln om flygplanet som behövde nödlanda, det gör dig ingen nytta utan skrämmer bara upp dig.

Flygvana

Det hjälper att flyga mycket och regelbundet eller att hålla till på flygplatser. För många är inte bara flygningen, men hela upplevelsen, väldigt stressande. Flygplatstransporten, incheckningen, hitta gaten, biljetterna, passet, väskorna. Om du gör dig van med detta och lär dig hur det fungerar kommer det att gå bättre sedan, då du gör mycket på automatik samtidigt som du känner dig bekväm och litar på att allt kommer gå bra. Det är som att börja på ett nytt jobb, första veckan känns osäker och obekväm, men när du börjar andra månaden är det som om du alltid varit där och oron är borta.

Lita på flygpersonalen

De är tränade inför alla scenarior och situationer. De finns där för att hjälpa dig, skydda dig och svara på frågor. Om det är något du är osäker på eller undrar över så är det bara att fråga. Du kan till och med ta kontakt med flygbolaget innan och berätta om din rädsla, de kan erbjuda att du kan få komma och besöka dem på flygplatsen så att du blir mer bekväm.

Förhållning för flygrädda

Tänk inte negativa tankar, det kan låta klychigt men tänk positivt. Säg positiva affirmationer och meningar (eller tänk dem för dig själv om du inte vill säga dem högt). Föreställ dig hur smidigt resan går och hur du inte alls var orolig under tiden, och sedan hur bra det kommer kännas efter att du landat och är framme.

Gör vad du kan

Tidningar, böcker, gameboy, dator, filmer, spel, musik, eller det du gillar. Ta med dig tillräckligt med saker du tycker om att göra när du sitter still, så att du känner dig upptagen. Ta med dig laptopen och titta på en komedi under resan, detta får tiden att gå fort plus att du slappnar av om du får skratta. En spännande bok kan enkelt få tiden att flyga iväg, och om du flyger med någon annan kan intressanta diskussioner eller planer om den kommande resan hjälpa till.

Förbered dig

Sov gott, ät mat och drick vatten. Var ute  i god tid så att du har marginal och slipper stressa. En lugn själ är en glad själ.

Undvik…

Alkohol. Något som många anser som lugnande, men det är bättre att vara klar i huvudet så att du kan tänka logiskt.

Även om flygrädslan kan vara svår att bota så går den att lindra med olika medel. Ta till dig dessa tips så kommer det förhoppningsvis gå smidigare på din nästa resa!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *